zondag 11 september 2011

Champignons?

Eergisteren schreef ik dat de herfst zichtbaar aan het worden is en vandaag zag ik een groepje paddestoelen achter de schuur waar ik zeker van weet dat ze er twee dagen gelden nog niet stonden...wat groeien die dingen hard!!


Over champignons gesproken...hier is dat de verzamelnaam voor alle paddestoelen. In oktober gaan we ze weer zoeken en dat zijn dan voornamelijk cèpes (eekhoorntjesbrood) en pieds de moutons (heten in NL ook zo). Wie cantharellen vindt mag van geluk spreken...Maar cèpes kun je hier plukken in kilo's tegelijk. Meestal zijn ze heel groot dus dat gaat snel. Zelf vind ik pieds de moutons een veel fijnere smaak hebben, maar die zijn dan ook moeilijker te vinden. Jean-Marc - bij wie we ons haardhout kopen - kent de goede plekken in het bos van Bellême en wijst die 'bij benadering' aan. We hebben ons laten vertellen dat dat bijzonder is, omdat ze dat meestal niet willen verklappen. Veel hebben we er daar niet gevonden dus of het waar is...? In de kookweek van oktober gaan we weer champignons plukken en gezamenlijk klaarmaken. Ik maak nu alvast een speurtocht naar nieuwe recepten met de verschillende paddestoelen...om in de stemming te komen! En ga morgen bij het postkantoor een gratis paddestoelenwijzer halen, zodat ik ze nog beter kan herkennen. Overigens kun je met je buit paddestoelen naar elke apotheker in het dorp om ze te laten checken op eetbaarheid...dus mis kan het niet gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten